نوع همکاری : مجری
کارفرما : شرکت هواپیماسازی ایران (هسا)
سال طرح : 1390
مشاهده سایر طرح های سید محمد عرب زاد
در دهه گذشته تغییرات بسیار زیادی در حوزه مدیریت تأمین¬کنندگان در دنیای کسب و کار اتفاق افتاده است. وابستگی شرکت¬ها به تأمین¬کنندگان بیشتر از گذشته شده است و به این دلیل شرکت¬ها سعی می¬کنند تا روابط نزدیکتری با تأمین¬کنندگان خود برقرار کنند. در این میان، شرکت¬ها معمولاً با تعداد زیادی از اقلام خرید و تأمین¬کنندگان بالقوه مواجه هستند. همچنین با توجه به تنوع اقلام مورد نیاز، سیاست¬های یکسان تصمیم¬گیری در مورد تأمین اقلام مختلف منطقی به نظر نمی¬رسد. نیاز به سیاست¬های متفاوت بیان می¬کند که نوعی از دسته¬¬بندی اقلام خرید و تأمین¬کنندگان مورد نیاز است. در این پژوهش، براساس مدل کرالجیک و با طراحی یک مدل تحلیل پوششی داده¬ها اقلام خرید به اقلام استراتژیک، اهرمی، گلوگاهی و عادی دسته¬بندی می¬شوند. هدف از این دسته¬بندی، تفاوت قائل¬شدن میان اقلام خرید جهت تخصیص سفارشات و اتخاذ سیاست¬های مناسب و متناسب با تأمین¬کنندگان اقلام مربوطه است. از سوی دیگر، تأمین¬کنندگان بر اساس عملکردشان توسط ابزار تاپسیس رتبه¬بندی می¬شوند. نهایتاً، رتبه¬بندی صورت¬¬گرفته ملاک تخصیص سفارشات خرید خواهد بود. کارایی روش پیشنهادی با پیاده¬سازی آن در بخش آزمایشگاه¬های شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) محک خورده است. نتایج به دست¬آمده از پژوهش نشان می¬دهـد که رتبه¬بندی تأمین¬کنندگان و تخصیص سفارشات خرید با درنظر گرفتن ماهیت اقلام خرید توانمندی بیشتری جهت مدیریت اقلام خرید و تأمین¬کنندگان ایجاد خواهد نمود.